Monday, October 17, 2011

Gulai Daging Salai


300 g daging
2 cawan santan pekat
1 liter santan cair ( anggaran 1 jag kecil )
6 ulas bawang merah ( ditumbuk )
1/2 inci lengkuas ( dihiris )
1 inci kunyit hidup ( di tumbuk halus )
10 biji cili padi ( boleh di tambah jika suka lebih pedas )
1 btg serai ( diketuk )
2 keping asam gelugur
sedikit garam
sedikit serbuk kunyit
sedikit perasa/ kiub daging/ kiub ayam ( optional )
Cara penyediaan
1.  Daging di bersihkan kemudian dilumur dengan sedikit serbuk kunyit dan garam. Bakar dalam oven hingga masak.
2. Jika daging liat boleh di rebus dahulu kemudian baru dibakar sebentar barulah di hiris nipis-nipis.
3.  Masak santan cair bersama bawang merah, serai, cili api, lengkuas, kunyit dan asam gelugur. Masak hingga mendidih kemudian masukkan daging salai dan santan pekat.
4. Kacau kuah santan selalu hingga mendidih supaya santan tidak pecah atau berketul-ketul.
5. Sesuaikan rasa yang anda ingini .
6. Angkat dan di hidangkan.

Tuesday, September 6, 2011

kek cipoooon kurma

mood mengemas umah datang,
byk plak kurma di dapur,
so dtglah idea inovative lagi kreative nak buat kek buah kurma nie...

since semua bahan2 mmg dah ada,
gelap lah gamba neh!
pap pap pap ciap! chekidout~

Tuesday, August 16, 2011

Carrot Cake makanan si Rabbit!


oh btw, pg2 neh dah teringat kat departmen geology masa zaman kuliah..wawawa igtkan aku xkan rindu UM rupanya belom stgah tahun dah mula merindui muzium geo.wakakaka

ha! teringat satu event perpisahan Dr. Ahmad and Puan Liza pengarang jantung hatinya....

Al-kisah, ter'attend' jamuan perpisahan dan telah merasa muffin by Dr. Ros!!! [okay gojes maam in the departmen] wah hebatkan??? hebat x? hebat x? sejak itu cha teringin mahu cuba buat kek ada buah2 ni...erm till today dapat lah resepi...harap best tuk di cuba.

lepas dah cuba cha update pictures, so cekidout resepi yg di curik dr Pn. Noraini

PRITZEL horey! horey!


Salam Ramdhan !!!

pagi2 lagi cha dah buat blog walking cr resepi biskut raya, tp jumpa resepi nie!!!

kredit to cik cermin nie for the recipe :)

cekidout~

p/s:- blom try so pic xde...akan di try dlm ms terdekat!

Saturday, July 23, 2011

ayam masak kicap

okay harini mak bz dengan kerjayanya sebagai AJK Surau PPR Seri Semarak...so tugas mcm biasa cha kene jadi tukang masak....since today is my dady big day! ayah punya birthday celebration yg ke-49...maka akan makan kek di petang hari...

se-simple mungkin, cha cuma masak ayam masak kicap! resepi kali ni resepi bergambar..hehe sebab rajen nak ambil gambar pulak! lalalalalla cekidout~


mari buat fondan!

ok mmg copy paste dari Cik Kema ~

belum cuba lagi...nak cuba ASAP!

cekidout~


Friday, July 22, 2011

cookies famos amos!

ehem2...mcm long story tuk dptkan resepi neh...
lupakan ajelah kesah klasik tersebut...lama dah!


ok tahun lepas cha dah try wat cookies ni...alamatnya amat sedap! heh
thn ni nak buat lagi...lalalalalallala sempena raya okay~


mari lihat resepi ... cekidout~

Monday, July 11, 2011

paw goreng on the go! hehehe

okay2...disebabkan aritu ms excited nak try wat apam polkadotz cha dah g beli inti kacang merah kat kedai kek yg 1/2 kg tu RM5.20. heh so ada lebey lagi tetiba teringin nak makan paw goreng inti kacang merah yg mcm dekat cafe admin kat dlm UM tu...wawawaw

so try la wat doh mcm doh pizza tu...bila godek2 fridge mak tgk ada mauripan lg 3 bungkus...so try wat 1st time mcm doh pizza which is cuma guna tepung, minyak, air suam, mauripan and garam...buat2 xjadi!!!! arg sedey sbb keras sket....

pastu...frust jugaklah..then sms my HERO...dia seorg chef okay! ahahha tny dia how to buat doh yg lembut...hero ckpla..bla..bla..bla...

so dengan excited mlm td smpai marah adek2 jgn bg makan malam selagi xde sape g beli telur..after all here we go! cekidout~

Monday, June 27, 2011

Mandoo halal!

hye3 salam mesre~ ahhahaha erm pengaruh drama korea Hello Miss cha teringin pulak nak rasa Mandoo...tp malangnya bahan utama dia ada guna pork! waaaaaaaaaa boleh tengok resepi asal by Maangchi ...ahaha nmpak sedap tak??? waalaallalala


so aku mengambil masa agak 3 jam buang ms...fikir betul2 nak wat ke tak mandoo neh!

at last....cekidout~

Saturday, June 25, 2011

Tom Yam

walalalalal lapaq la pulak....mentang2 nak BBQ mlm ni, teruih xmo masak2 pape...so jam 3 ptg dah xboleh tahan, terpakse ke dapur cari ape leh makan. bukak freezer tgk ada tulang2 ayam, tgk bekas2 sayo ade tomato, cendawan, karot, serai...ha okelah tu! wat tomyam...since daun limau purut ngn cabai melaka pon ada..walalalala ekspress~ cekidout

cara-cara perap ayam

praaaap! ahaha nie tagline kefli~ lalallalaa

so today, since kami adek beradek semua berkumpul kat rumah, maka mak mahukan kami ber BBQ mlm nie...
pepagi lagi aku dah bagun awl2 untuk membuat persiapan...

so td dah beli ayam 4ekor...potong 8! sbb kami adek beradek cmpoq mak ayah ada 10 org semuanya...

now nak share cmana cha buat ayam merinate tu.. cekidout~

Wednesday, June 15, 2011

red velvet versi cha pulak!



Ramai kot yang dah tahu...dunia kek skarang dilanda deman Red Velvet nie...so...meh sini cha kongsi pengalaman cha buat kek yg sexy ini!

cekidout~

Monday, June 13, 2011

kek cipoooon pandan!

taw x sponge kek? kek chiffon???
haaa...aritu buat...best!!!! xsempat nak ambil gambo..dah abes..
so next time buat baru amek gambo ye...
igt nak buat kek chiffon blueberry pulak..hehehe

cekidout~

Monday, May 16, 2011

heheh mari belajar buat kuah percik!


JENG! JENG! JENG!!!

ha seperti yg dijanjikan resepi ni akan d upload...

sila lihat gambar di atas...tue...gamba ikan siakap! yg dah dihias..ikan tu dibakar dlm oven setengah masak..then di sapu kuah percik...then sambung bakar balik sehingga masak..uh! bau dia sedap gila!!

daging masak itam nasi kandaq!


SEMPOI!!!!!! hampa baca resepi jgn tak cuba pulak...mmg sempoi abeh la..kalah KASSIM MUSTAFFA or SITI ZUBAIDAH punya!!!!

BAHAN-BAHAN:

daging
bawang merah, bawang putih, halia
rempah 4 sekawan
serbuk kari daging
sos cili, sos tomato
kicap pekat @ kicap manis
cili merah
seasoning ; garam&gula

CARA MEMBUAT

rebus daging bg empuk...simpan sekali dgn air rebusan
tumis bawang-bawang dan halia yang ditumbuk sehingga wangi..
campurkan 4 sekawan....dan serbuk kari...tumis bg masak dan wangi!
tuangkan bahan yg dah ditumis ke dalam periuk rebusan daging td...
campurkan sos-sos....agak mendidih campak je cili merah tu...hehehe
then rasa lah apa yg kurang tambah la manis masin dan masamnya (boleh guna buah tomato)

selamat mencuba!!!

p/s: ada yg nak ala mamak kaw2 punya depa suka pakai serbuk jintan and santan sket..tp aku xsuke.....heeeeeeeeeeeeeee

ciskek

simple cis kek ni aritu azue beria nak resepi nak buat bg buahati dia...
so upload resepi lama tanpa gambar...eh azue if ada gambar kek yg dibuat aritu
bagi2 la..hehehe

mari buat ciskek!

puding marble

taw x cmane terase nak buat puding marble nie?
mase zaman skula kat penang dulu, ade skali tu xigt bila, ade nampak mak ngah bawak kan puding g umah maklong or maksu lupa dah...tp cantik puding tu! ada corak abstract...huhu tny mak ngah cmane nk wat makngah kate guna lidi celup lukis2 la...haih @___@ blurr
satu hari tu tetibe dok tgk resepi2 puding..skali jumpa tulis puding marble...aku nonton la video tu...so teringatla cmana nak membentukkan marble like tu...hehehe plg best merase gak aku guna tepung hwan kwee nie...lalalalala cekidout resepi!

kek org malas =.= moist giler!!

Bahan-bahan ( 10 orang boleh makan )

2 cawan gula merah
2 cawan tepung gandum
1 cawan sebuk koko
1 cawan minyak masak/ minyak jagung
1 cawan susu cair
3 biji telur gred B
2 sudu teh soda bikabonat
1 sudu teh baking powder
1 sudu teh esen vanila
1 cawan air panas


Cara-cara

1.panaskan pengukus
2.campur semua bahan kecuali air panas, putar dengan mixer hingga sebati
3.bila dah sebati masukkan air panas. dan putar lagi
4.bila bahan di putar sebati masuk dalam acuan yang digris dgn minyak dan bolehla di kukus kira-kira 45 - 60 minit
5.kawan2 jgn putar lama2 sangat dgn mixer tu asalkan dah sebati kira ok laa


p/s: gambo cha upload lambat sket sbb 'kaki' ilang..

udang masak cha...wakakkaa


ha!
arini cha da cube wat resepi baru lah!
best la pulak...wewewewew

bahan-bahan:

500g udang (lebih kurang semangkuk)
2 senduk cili kering yg telah dikisar
3 ulas bawang merah
3 ulas bawang putih
sebiji tomato
minyak,garam,gula
sirap


cara membuatnya:

gaul udang dengan sirap
tumiskan minyak, bawang yg telah ditumbuk hancur
sehingga naek bawu wangi...pastu
masukkan cili kisar tadi agak-agak 2 senduk
bukak api pelan je taw! tggu sampai cili tue kering...
pastu masukkan udang gaul sampai rata, masukkan tomato
yg telah di potong dadu pon bole..janji potong
pastu gaul2 sampai masak..
pastu rase la secukup rase...

hehehehe
best2
ngeeee